Suomeksi · In English

BLOGIT


31.07.2019

Kokemuksia HUS astman digihoitopolulta

Aikuisen astmapotilaan digihoitopolku on toiminut loppuvuodesta 2018. Erityisen hyödyllinen polku on ollut sairauden pahenemisvaiheessa.

Aikuisen astmapotilaan digihoitopolkua koordinoidaan HUSin Iho- ja allergiasairaalassa. Tuotannon alkuvaiheessa allergiapoliklinikalla on ollut kaksi keuhkolääkäriä, jotka kokoavat polulle omia potilaitaan ja lisäksi kuusi sairaanhoitajaa, jotka hallitsevat polun käytön.  

Digihoitopolulta potilas saa tietoa esimerkiksi astman omahoidosta, lääkehoidosta ja pahenemisvaiheesta. Viestit-kanavalla voi ottaa yhteyttä lääkäriin tai hoitajaan.  

Lisäksi polulta löytyy astman oirepäiväkirja, johon potilas kirjaa esimerkiksi PEF-arvoja, kortisoni- ja antibioottikuureja sekä astmaan liittyviä sairaslomia. Kun potilas tulee vastaanotolle, kirjauksia käydään läpi yhdessä lääkärin kanssa.  

Miten vastata viestikanavalla?

Poliklinikan arkisessa työnjaossa digihoitopolku näkyy niin, että jokaiselle päivälle on resursoitu yksi hoitaja, joka muun hoitotyön ohella vastaa polulla tulleisiin viesteihin.  

Viestikanava nopeuttaa yhteydenottoa puolin ja toisin, mutta digitaalisessa kommunikaatiossa on omat haasteensa. Hoitajan pitää vastata sopivan virallisesti ja lyhyesti, muttei kuitenkaan niin, että vastaus kuulostaa tylyltä.  

– Kommunikaatiota pitää aina miettiä. Digihoitopolun viestintä on hyvin erilaista kuin se, mitä teen kasvotusten tai mitä sanelen ja kirjoitan järjestelmiin, kertoo astmahoitaja Tanja Utriainen Iho- ja allergiasairaalasta.  

Digitaalinen yhteydenpito helpottaa erityisesti astman pahenemisvaiheessa. Aiemmin hoitajan piti soitella edestakaisin, selvittää oireita ja konsultoida lääkäriä. Nyt potilas täyttää pahenemisvaihe-kyselyn suoraan polulla ja hoitaja voi heti konsultoida lääkäriä ja vastata potilaalle.  

Tulevaisuuden digihoitopolku

Astmapotilaan hoitosuhde kestää yleensä vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Digihoitopolun tarkoitus on kulkea rinnalla muun hoidon mukana. Toisaalta se on oiva apuväline myös uudelle potilaalle. 

– Meillä hoidetaan paljon uusia astmoja ja digihoitopolulta uudet potilaat saavat erityisen tuen ja voivat ottaa yhteyttä viestien kautta. Me myös annamme paljon paperisia hoito-ohjeita, ja digimuodossa ne ovat kätevästi tallella, kertoo sairaanhoitaja Kaisa Ojala. 

Toistaiseksi sekä potilaat että hoitajat ovat olleet tyytyväisiä polkuun. Osa potilaista on kohdannut teknisiä haasteita, joita on selvitetty vastaanotolla, mutta muutoin kokemukset ovat positiivisia.  

Tulevaisuudessa polkua halutaan hyödyntää esimerkiksi biologisten astmalääkkeiden käytössä. Lääkehoidossa tapahtuu paljon muutoksia, jotka vaikuttavat potilaan elämään, ja näissä muutoksissa tarvitaan usein erityistä tukea.  

Yksi haaste, jossa digihoitopolku voisi olla apuna, on astmaatikon tupakoinnin lopettaminen.  

– Tupakkavieroituksen onnistumisessa on nähty tärkeänä, että lopettaja voi ottaa etäkontakteja alan ammattilaisiin. Tässä voisi hyödyntää digihoitopolkua, Kaisa Ojala pohtii.  

VALITSE BLOGIKIRJOITUS


-- (terveyskyla.png)

Virtuaalisairaala 2.0-hankkeessa rakennetaan Terveyskylää, joka on asiantuntijoiden yhdessä potilaiden kanssa kehittämä erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. www.terveyskylä.fi