Suomeksi · In English

BLOGIT


17.06.2019

Kaularankapotilaan digihoitopolku helpottaa sairaanhoitajan työtä

HUSissa on toiminut kesästä 2018 lähtien kaularankapotilaan digihoitopolku. Polku on tarkoitettu potilaalle, joka on saanut lähetteen kaularankaleikkaukseen ja joka on halukas käyttämään digipolkua. Potilas liitetään digipolulle heti, kun hän tulee leikkausjonoon.  

Polulta potilas saa tietoa leikkaukseen valmistautumisesta ja siitä toipumisesta. Kun hoidon kulkuun voi tutustua rauhassa etukäteen, sairaalaan ja leikkaukseen meno sujuu turvallisemmin mielin ja kuntoutuminen on nopeampaa.  

Hoitaja vastaa viesteihin 

Sairaanhoitajan näkökulmasta digihoitopolku on onnistunut. Polun käyttöönotto on muun muassa vähentänyt osastolle saapuvien puheluiden määrää.

Suurin osa kaularankapotilaista leikataan HUSin Ortonin sairaalassa, mistä potilaat myös kotiutuvat. Kun kotiutuva potilas on digihoitopolulla, hoitajan ei tarvitse tulostaa hänelle kotihoito-ohjeita. Potilas saa toki edelleen paperiohjeen, jos sellaisen haluaa, mutta tulosteiden määrä on vähentynyt. 

Myös potilaat ovat olleet tyytyväisiä polkuun.  

– Kerran oli potilas, jolta kysyin, miten hän haluaa saada ohjeita. Hän vastasi, ettei tarvitse mitään, hän oli jo lukenut kaiken digihoitopolulla ja saanut sieltä haluamansa tiedot, kertoo sairaanhoitaja Sari Syrjänen Töölön sairaalan neurokirurgian osastolta.  

Hoitajan työssä on uutena tehtävänä digipolun viesteihin vastaaminen. Hoitajat vastaavat viesteihin itse tai ohjaavat niitä lääkärille. Kaularankapolulla toimii myös fysioterapeutteja, jotka vastaavat oman alansa kysymyksiin.  

Neurokirurgian klinikalla on kaksi vuodeosastoa, joilla viestejä luetaan vuorotellen: toisella osastolla tiistaisin ja toisella torstaisin. Tavoitteena on, että viestiin vastataan kolmen vuorokauden kuluessa. 

Potilaat pohtivat liikkumista 

Digihoitopolku muistuttaa ennen leikkausta täytettävistä lomakkeista: esitietokyselystä ja ruokakortista. Potilas voi täyttää lomakkeet digihoitopolulla, jolloin niihin ei tarvitse palata enää sairaalassa. 

Kaularankapotilaita askarruttavat erityisesti liikkumiseen liittyvät asiat: milloin voi aloittaa normaalin elämän, milloin voi mennä kuntosalille? Entä uskaltaako kantaa raskaita taakkoja?   

Moni potilas myös yllättyy siitä, että toipuminen on nopeaa. Kun kivut helpottavat, ei saa lähteä liian nopeasti tekemään raskaita asioita. Muun muassa näitä asioita hoitajat käsittelevät usein digihoitopolulla. 

Digihoitopolku on helpottanut työtä, ja Syrjänen toivookin uusia polkuja. 

– Olisi hyvä, jos polkuja aukeaisi monelle muullekin vaivalle, koska nykyään ihmiset osaavat käyttää tietokoneita. Toki on myös vanhempia potilaita, joille nämä asiat ovat enemmän epäselviä, mutta digihoitopolku on helppokäyttöinen ja auttaisi varmasti monia potilaita.  

Polku rakentui ammattilaisten yhteistyönä 

Kaularankapotilaan polku on Aivotalon ensimmäinen digihoitopolku. Sen suunnittelu alkoi keväällä 2017 ja rakennusvaihe saman vuoden syksyllä. Pilottivaihe käynnistyi keväällä 2018.  

Kaularankapotilaat soveltuvat hyvin digihoitopolulle, koska he ovat iso ja keski-iältään melko nuori potilasryhmä. Valtaosa potilaista on 30-60-vuotiaita ja mukana työelämässä. Digihoitopolun avulla potilaat osaavat jo etukäteen ennakoida, miten leikkaus ja toipuminen etenevät. Tavoitteena on, että toipilasvaihe lyhentyy ja töihin paluu sujuu nopeasti.  

Digihoitopolun työryhmässä oli ammattilaisia kaikista yksiköistä, joissa kaularankapotilaan hoito tapahtuu. Ryhmään kuului sairaanhoitajia, anestesialääkäri, neurokirurgi, jonohoidon sihteeri sekä jonohoitaja. Lisäksi mukana oli fysioterapeutteja, jotka tuottivat sisältöä polun fysioterapia-osioon 

VALITSE BLOGIKIRJOITUS


-- (terveyskyla.png)

Virtuaalisairaala 2.0-hankkeessa rakennetaan Terveyskylää, joka on asiantuntijoiden yhdessä potilaiden kanssa kehittämä erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. www.terveyskylä.fi