Suomeksi · In English

BLOGIT


31.07.2017

Saisiko olla Tee-se-itse- vai Avaimet käteen-paketti? Miten sinä osallistuisit omaan hoitoosi?

”Sinua hoitavat nyt alansa huiput”, lohdutellaan sairastunutta. Tai kotiin saapuu kirje, jossa lukee ”Sinulle on varattu aika”. Potilas on voitu käsittämättömän pitkään nähdä objektina. Viime aikoina on ymmärretty, että potilas voi osallistua omaan hoitoonsa aktiivisessa roolissa.

Palvelun tilaajia ja toteuttajia

Näen sairaanhoidon ammattilaiset palvelun toteuttajina ja potilaat palvelujen tilaajina. Palvelu kuin palvelu. Myös erikoisairaanhoito.
Itselleni on viime aikoina kertynyt henkilökohtaista kokemusta palveluiden tilaajan roolista. Ei kuitenkaan sairaanhoitoon, vaan perheemme omakotitaloon liittyen. Olen löytänyt itseni miettimässä eri tilanteissa aviomiehen kanssa, tilaammeko remontin täyden palvelun pakettina vai opiskelemmeko ohjeita internetistä ja teemme kaiken itse. Vai teemmekö kenties itse mahdollisimman paljon ja jätämme todellista ammattilaisuutta vaativat toimet ammattilaiselle? Päätös tilauksesta riippuu pitkälti elämäntilanteesta, jaksamisesta - ja taidoista.
Kuulostaa ehkä hassulta verrata remonttia ja sairaanhoitoa, eikö?

Potilas osallisena palveluun

Entä jos sairastun? Haluaisinko silloin tehdä itse jotain toipumiseni eteen? Todennäköisesti. Ehkä haluaisin tietää, miten voin osallistua vaikkapa kivuliaaseen asennonvaihtoon. Tai saattaisin haluta tarkan käsityksen siitä, mitä sairastan ja kuinka mittaan vointiani itse. Tuolloin osaisin reagoida mittaustuloksiin itsekin, ja ottaisin yhteyttä asiantuntijaan vain tarvittaessa. Tästä voisivat olla esimerkkinä vaikkapa astmapotilaalle jo valmiit ja suunnitteilla olevat palvelut.

Potilaana osallistumisen määrä vaihtelee varmasti tilanteen mukaan. Joissakin tilanteissa on vain seurattava ihailulla ja kunnioituksella suomalaisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamista, eikä potilaana jää juurikaan tilaa omalle osallistumiselle. Toisissa tilanteissa sen sijaan potilaan oma osallisuus nousee hyvinkin merkittävään asemaan. Jokaisessa tapauksessa osallisuudella on kuitenkin merkitys sekä potilaalle että ammattilaiselle. Ja tehdyllä yhteistyöllä on yhteinen tavoite: potilaan hyvinvointi!

Digitaalisuus mahdollistajana

Virtuaalisairaalahankkeen myötä olen suurella mielenkiinnolla saanut seurata ammattilaisten ja potilaiden keskustelua, kun he selvittävät ”työnjakoa” potilaan hoitamisessa nyt ja tulevaisuudessa. Millainen työnjako parhaimmillaan olisi, kun digitaalisuutta voidaan hyödyntää?

Potilaan osallisuus omaan hoitoonsa voi olla niinkin yksinkertainen, että hänen ei tarvitse enää jonottaa soittoajalla odottaakseen kertausta esimerkiksi astmapotilaan PEF-mittarin käyttöohjeeseen, joka vastaanoton jälkeen ei ollutkaan enää niin selkeänä mielessä. Potilas voi tarkastaa ohjeen Terveyskylä.fi –sivuston Allergia- ja astmatalon sivuilta, josta vastaanoton ammattilainen on jo aiemmin vinkannut.

Tällaiset potilaiden ja ammattilaisten yhdessä suunnitellut ja tehdyt palvelut ovat vasta alkusoitto mahdollisuuksille, joita digitaalisuus tuo tullessaan.

Myös remontin tekemisessä auttaa kummasti rautakauppojen sekä remontoijien digipalvelut. Käytkö sinä nykyään etsimässä rautakaupan henkilökuntaa kysymyksinesi vai kysytkö chatista, jos et sitä ennen jo löytänyt nettisivuilta vastausta?

Loppusanat

Minulla on onni ja ilo toimia Virtuaalisairaalahankkeessa kehittäjän roolissa. Työhöni kuuluu muun muassa miettiä yhdessä potilaiden ja ammattilaisten kanssa sitä, miten palvelua voidaan parantaa. Joissakin yksiköissä saman pöydän ääreen on istuttu tasavertaisina ja kehittämisintoisina ihan ensimmäistä kertaa! Siinä on ollut uuteen rooliin totuttautumista jokaisella. Kehittäjän roolista Virtuaalisairaalassa voit lukea enemmän kollegani Kaisa Pulkkisen blogikirjoituksesta

Niin ja muuten. Meillä kylpyhuoneen remontin toteuttivat ammattilaiset. Ja terassi tehtiin ihan itse. Kellarin remontissa konsultoidaan ammattilaista ja tehdään itse alusta loppuun ohjeiden mukaan!

Kerro minulle, millainen remontoija, potilas tai palveluiden tilaaja sinä olet? Otatko mieluiten koko paketin valmiina vai osallistutko parhaasi mukaan itse?

Kirjoittaja:

Reetta-Maria Roiha

Kehittäjä / Virtuaalisairaala 2.0 –hanke

HUS Tietohallinto, sähköiset asiointipalvelut
reetta-maria.roiha@hus.fi

VALITSE BLOGIKIRJOITUS


-- (terveyskyla.png)

Virtuaalisairaala 2.0-hankkeessa rakennetaan Terveyskylää, joka on asiantuntijoiden yhdessä potilaiden kanssa kehittämä erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. www.terveyskylä.fi