Suomeksi · In English

AJANKOHTAISTA


17.01.2019

Digitaaliset palvelut muovaavat terveydenhuollon rooleja

Digitalisaation myötä terveydenhuollon ammattilaisten työssä vahvistuu valmentajan rooli. Koneäly poimii lääkäreille hoitopäätöksiä vaativat potilaat,  HUSIn toimitusjohtaja Juha Tuominen visioi Terveyskylän digiseminaarissa.

Terveyskylästä terveysmetropoliksi-seminaarissa 16.1.2019 pohdittiin suuntia lähivuosien digikehittämiselle. Paikalla oli kliinisen työn ja digitalisaation asiantuntijoita niin HUSista, ministeriöistä kuin korkeakouluistakin.

- Terveyskylä on suomalainen innovaatio. Olin ylpeä kun Terveyskylä palkittiin Las Vegasissa vuoden 2018 terveydenhuoltoalan digi-innovaationa ja olen edelleen ylpeä. Terveyskylässä on vientipotentiaalia, HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi totesi puheenvuorossaan.

Kohtaamiset muuttavat muotoaan

HUSin toimitusjohtaja Juha Tuomisen mukaan digitalisaatio tukee varsinkin kroonisten sairauksien hoitoa. Tiedon jalostaminen ja algoritmien käyttö mahdollistavat eri potilasryhmien hoitopolkujen uudelleenmuotoilun.

Tekoälyllä on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi rooli. Se voi tehdä ehdotuksia hoidosta ammattilaisille ja siten auttaa potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisten välisessä vuorovaikutuksessa, Tuominen totesi. Potilaan ja lääkärin kohtaamiset eivät lopu, ne vain muuttavat muotoaan ja kohdentuvat paremmin niihin potilaisiin, joiden tilanne vaatii hoitopäätöksiä.

Valmentajan ja kannustajan rooli vahvistuu

- Kun fyysisten hoitokohtaamisten rinnalla käydään yhä enemmän digitaalisella kanavalla kahdensuuntaista viestintää, hoitohenkilökunnasta tulee yhtä enemmän valmentaja ja kannustaja, Tuominen totesi. Syntyy uusia ammattiryhmiä kuten care managerit, jotka ohjaavat hoitoa. Care managerit ovat usein sairaanhoitajia.

Hyvänä esimerkkinä care manager-roolista ovat Terveyskylän lihavuusleikkauspolulla valmentajina toimivat ravitsemusterapeutit. Potilaat voivat lähettää valmentajalle viestejä ja kysymyksiä, joihin luvataan vastata kolmen vuorokauden sisällä. Polulla potilas voi lukea tekstejä, katsoa videoita, kuvia ja tehdä harjoituksia itseohjautuvasti ennen vastaanottoa.

- Näin potilaat ovat paremmin valmistautuneita vastaanotolle lihavuusleikkauspolun valmentaja Raisa Harjula kertoi.

Tuomisen mukaan uudet sähköiset järjestelmät mahdollistavat potilaan hoidon automatisoitumisen, kun potilasta voidaan ohjata ja muistuttaa. Terveyskylän Päänsärkypolku tekee juuri näin:

- Polku kannustaa ohjein, kyselyin ja tehtävin potilasta elämäntapamuutokseen ja parempaan stressinhallintaan. Näin se tukee potilasta matkalla kohti parempaa elämänlaatua ja vähempiä sairauspoissaoloja, neurologi Laura Mäkitie kuvaili.

Digipalveluiden rakentamiseen tukea tarjolla

Terveyskylän palvelutehdas toimii ja uusien sisältöjen tuottamiseen on olemassa valmiit rakenteet ja kehittämisen malli, joka tukee terveydenhoidon ammattilaisia.

Uutena kehittämisen kohteena lähivuosina Terveyskylässä ovat tietoallasta ja tekoälyä hyödyntävät palvelut. Myös lisää palveluohjauksen työkaluja, kuten chatbotteja on työn alla, hankejohtaja Sirpa Arvonen kertoi ja esitti kutsun: – Ota yhteyttä ja tule mukaan rakentamaan eTerveyspalveluita erikoissairaanhoitoon.

VALITSE AJANKOHTAINEN


-- (terveyskyla.png)

Virtuaalisairaala 2.0-hankkeessa rakennetaan Terveyskylää, joka on asiantuntijoiden yhdessä potilaiden kanssa kehittämä erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. www.terveyskylä.fi